søndag den 9. januar 2011

Ørred med hjemmelavet hollandaise sovs og Jordbær/rababer kage med flødeskum

I går havde vi min bror til middag.
Og det var bare rigtig hyggeligt..
Da vi var i sommerhus i nov, fangede min bror og johnny en ørred og den skulle spises i går.





Ørred i staniol.
Ørred ca 1 - 2 kg
2 løg
citron
persille
purløg
salt og peber

Rens fisken grundigt, og skær hoved, hale og finner af.
Smør et stk staniol med fedtstof og læg fisken herpå.
Fyld fisken med løg skiver, citron skiver, hakket persille og dild, og krydre med salt og peber.
Pak den tæt ind i staniol, og læg den på en rist i ovnen.
Bages ca 30 min ved 180G varmluft.

Hollandaise sovs.
4 æggeblommer
1 tsk citronsaft
1 spsk Dijon sennep
150 g smør.

Pisk æggeblommer, citronsaft og sennep sammen.
Smelt smørret og hæld langsomt æggeblandingen i, mens der røres.
Hæld det hele i en skål.
Sæt skålen ned i en gryde med kogende vand og pisk, til det er tykt nok..





Til dessert fik vi en god gang Jordbær/rababer kage med flødeskum

Ja den bliver bare lavet på slump.
Men det er en portion jordbær og rabarber, som koge med en god portion sukker og lidt vand.
Jævnes med marizena rørt op i lidt vand.
Lad det køle og læg derefter en portion grød, og derefter makroner og så videre, og slut med grød.
Pisk en god flødeskum og pynt kagen med dette.

Altså det er skønt med rabarber i fryseren, så man kan få lidt sommer smag her om vinteren. :-)
Uha jeg glæder mig til forår og sommer...  det bliver bare så skønt..

Lige nu har jeg en syg mand, og det inspirere ikke til den vilde aftensmad..
Så i aften stod den på tomatsuppe til ham og en rugbrød til mig :-)
Men hvis ikke før, så vender jeg tilbage med en opskrift i weekenden.
Jeg holder fødselsdag for min dejlige familie, og vi skal bare ha rigtig lækkert mad :-)
Men mere om det i weekenden..

Håber i alle får en dejlig uge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar