mandag den 3. januar 2011

Lasagne .. stærk og krydret..

Jeg er lidt bagefter.. men sådan går det jo nogle gange.. :-)
Nu er julen og nytår overstået, og det er dejligt, at hverdagen er kommet tilbage..
Det betyder også, at den står på sund mad her i huset..

Men i får lige en opskrift på en skøn lasagne, som vi fik i torsdags.


Lasagne.. stærk og krydret..

500 g oksekød
150 g bacon i tern
1 stort løg
3 - 4 gulerødder
1 rød chilipeber
2 fed hvidløg
1 ds hakkede tomater
1 ds tomat pure
1 - 2 dl rødvin
4 - 5 dl vand
1 spk oregano
1 spk basilikum
1 spk merian
1 tsk chilipulver
salt og peber

lasagneplader
1 mornay sovs
revet ost.

Hak løg, hvidløg, chili og gulerødder.
Steg bacon og løg i en stor gryde.
Tilsæt oksekød og lad det brune godt.

Tilsæt tomater, tomatpure, hvidløg, chili og gulerødder.
Rør sovsen godt sammen.
Tilsæt rødvin og en passende mængde vand.
Tilsidst tilsættes chilipulver samt krydderierne.
Smag sovsen til med salt og peber og lad den småkoge i ca 20 min.

I bunden af et ildfast fad lægges sovs, så mornay og derefter lasagneplader..
slut af med mornaysovs.

Bag lasagnen ved 200 G i ca 35 min.
Efter 25 min dækkes lasagnen med revet ost.
Lad den stå og trække i ca 10 min inden den serveres.

Vi havde en dejlig og stille nytårs aften..
Aftenes menu stod på meget traditionel nytårsmad..  om ikke andet, så i sønderjylland..
Og nu er jeg jo gift med en sønderjyde, så det høre sig til :-)

Vi kom godt ind i det nye år, og glæder os til at se, hvad det nye år bringer med til os..  :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar