fredag den 22. oktober 2010

Frikadeller med stuvet spidskål

I går var det mig, som stod for aftensmaden.
I de perioder, hvor jeg ikke er på toppen, så er aftensmaden tit noget meget nemt.
Og sådan var det også i går.






De fleste har deres egen favorit opskrift på frikadeller.
Min er fra God mad let at lave..
Den går man aldrig galt af..
Brug jeres egen eller prøv denne.

500 g hakket svine og kalvekød
ca 2 dl mælk
1 dl mel
1 æg
1 tsk salt
friskkværnet peber
et fint hakket løg

Rør farsen sammen og stil den i køleskabet ca 30 min
Og steg dem derefter i margarine..  ( ikke noget med olie her )

Stuvet spidskål syntes vi er godt til, venter lige lidt med hvidkål..
Det er bare lækkert og ser fantastisk ud med de grønne farver..

På billedet er spidskålen lige blanceret og det ser jo flot ud :-)


Stuvet spidskål

Ca 400 g spidskål
15 g smør
1 spsk hvedemel
1,25 dl mælk
1,25 dl kogevand fra kålen
salt
hvid peber
muskat

evt hakket persille, dild..

Del spidskålet i kvarte, skær stokken ud og skær kålet i strimler.
Kålen blanceres i letsaltet vand i 3 - 4 min

Smelt smørret og rør det sammen med melet
Spæd til med mælk og væde fra kålen.
Lad sovsen koge igennem
Vend kålen i og smag til med salt, peber, muskat og krydderurter.


Opskriften er til ca 2 pers...

Sidder og høre den nye cd med Søren Huss..  den kan bestemt anbefales.. 

Kan i alle ha en fantastisk dag...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar