tirsdag den 14. september 2010

Grove Spelt boller

Jeg var en tur i Kvickly i går og der faldt jeg over en bog af Jussi adler-olsen som hedder Washington Dekretet.
Jeg har lige læst tre af hans bøger, nemlig Kvinden i buret, Fasandræberne og flaskepost fra p..  som handler om afd Q som løser uopklarede sager.
Det er nogle fantastiske bøger, Jussi skriver så gribende og jeg kan slet ikke slippe hans bøger, når jeg først er kommet igang..
D 2 nov kommer den næste i denne serie om afd Q.. den glæder jeg mig meget til..



Washington dekretet forgår i USA og handler om en præsident.
Den glæder jeg mig til, at gå¨igang med...
Men kan  stærkt anbefale at læse Jussi´s bøger...

I går fik i ikke en opskrift på aftensmaden, da den stod på en alm omgang pasta og kødsovs..
Og i aften står middagen på mor´s mad i odder..
Men jeg vender tilbage i morgen, hvor middagen står på Græsk mad..

Til gengæld har jeg bagt boller her til morgen..
Og dem skal i da ikke snydes for...



Grove spelt boller
7 dl vand
20 g gær
1 spsk honning
1 spsk salt
200 g spelt flager
250 g sigtet spelt mel
300 g hvedemel

Hæld vandet i en skål og opløs gæren heri.
Tilsæt honning og salt.
Rør først spelt flager og dernæst de to slags mel i væsken.
dejen røres godt.
dæk dejen med husholdningsfilm og stil dejen i kæleskabet natten over.

Vælt dejen ud på et meldrysset bord og del dem i boller.
form dem på en plade med bagepapir.
drys med spelt flager.
lad brødene hæve ca 30 min
Bages ved 200 g til de er færdige.

Den oprindelige opskrift er med groft spelt mel, men jeg syntes de bliver en anelse for grove, så jeg bruger sigtet spelt mel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar