torsdag den 31. januar 2013

Fødselsdag :-)

Så fik jeg de sidste fødselsdages gæster søndag d 27 jan.
Det var en rigtig hyggelig eftermiddag sammen med familien :-)

Vi fik først boller og bagefter 2 kager som var lidt en test, da de ikke har været prøvet før.
Men de var nu begge et stort hit :-)

Til aftensmad fik vi en dejlig tyndsteg med hasselbagte kartofler, grøntsager og pebersovs..
Det smagte utrolig godt :-)

Jeg plejer at lægge billeder ind af processen af bagningen, men da jeg havde det rigtig skidt søndag, så gav det mega kaos i køkkenet og det vil jeg skåne jer for :-)

 Æble/mandel kage
Blåbærkage


Æble/mandel kage

6 pers.

150 g smør eller margarine
1 1/2 dl Rørsukker
2 spsk. Vaniljesukker
3 æggeblommer
3 æggehvider
2 1/2 dl hvedemel
3 æbler
100 g smuttede  hakkede mandler


Pisk fedtstof, rørsukker og vaniljesukker til det er luftigt.
Tilsæt æggeblommerne, en ad gangen, og derefter melet.
Pisk æggehviderne til et fast skum, og vend dem i dejen. Skræl æblerne, og fjern kernehuset.
Skær dem i mindre stykker på ca. 2 cm. Bland æblestykker og mandler i dejen.
Hæld dejen op i en smurt form, ca. 24 cm i diameter.
Bages nederst i ovnen ved 175º i ca. 45 minutter.
Den smager rigtig godt med creme fraish, da den jo er lidt sød i det..

Blåbærtærte

4 1/2 dl hvedemel
150 g smør
1 spsk. Sukker
1 tsk. Vaniljesukker
 1 knsp. salt
3 æggeblommer
1 spsk. vand

Fyld
3 æggehvider
1 dl Sukker
1 spsk. Vaniljesukke
500 g blåbær


Bland ingredienserne til dejen.
Tryk dejen ud i en springform, 24 cm i diameter.
Pisk æggehviderne stive.
Tilsæt sukker og blåbær.
Fordel blandingen i formen, og bag den midt i ovnen ved 175° i ca. 45 minutter.
Drys lidt flormelis over inden servering.

Da denne er lidt "sur" smager den rigtig godt med flødeskum til.
Jeg lavede den med frosne blåbær, men man skal nok lige huske at dræne den først, da den blev ret våd..


Her er lige et billede af vores aftensmad :-) 
Det smagte super godt..


Jeg er desværre ikke sluppet helt af med sygdom endnu, men det er dog på retur efterhånden,
Så håber snart, at min energi er på vej tilbage igen.
Så der sker ikke så meget hjemme lidt pt, men lidt sker der dog..
Idag har jeg fået lavet min hjemmelavet yoghurt med mysli det kan bestemt anbefales.. :-)

Ønsker jer alle en dejlig dag og en god weekend...


2 kommentarer:

  1. det var godt :-) hilsen claus

    SvarSlet
  2. Det lyder godt storebror :-) dejligt når menu`en falder i gæsternes smag :-)

    SvarSlet