tirsdag den 14. juni 2011

Sommer lagkage og Koteletter i hvidvin

Ja sommeren er jo kommet, og så skal vi selvfølgelig nyde både rabarber og jordbær.
Jeg sad og kiggede i gamle ugeblade, som min mor levere i stor stil i perioder ;-)
Og her faldt jeg over en lækker sommer lagkage.
Og sådan en skal jo så testes...
Min bror kom ind til os i pinsen, og  mandag skulle vi ha noget god mad og lagkage.
Og selv gemalen måtte overgives sig..  den var god ;-)

Til aftensmad fik endnu en opskrift fra et ugeblad..
Det var også et hit, dog tilføjede jeg lidt ekstra ting, da jeg ellers syntes den var lidt trist...

Lagkagebunde
500 g frugtgrød ( jeg brugte rabarber og jordbær)
200 g markroner
2 1/2 dl piskefløde
1 tsk vanilie

Vend groftknuste markroner og vend dem i frugtgrøden.
Pisk fløden og vendt vanillesukker deri.
Læg lagkage bundene sammen med først grød og så et lag flødeskum
og derpå en ny bund og fortsæt en gang mere.
Pynt med resten af flødeskummen og evt et par jordbær.


4 stk koteletter ( jeg vil nu bruge mørbrad næste gang )
1 pk bacon
1 pk champignon
2 løg
1 æble
2 - 3 dl hvidvin
2 1/2 dl fløde
2 dåser flåede tomater

Brun koteletterne på panden og krydre med salt og peber.
Læg koteletterne i et ildfast fad.
Svits bacon og champignonerne i lidt smør og læg dem ovenpå koteletterne.
Læg tomaterne ( gem væden) oven på koteletterne.
Hak løg og æble groft.
Svits dem i lidt smør.
Tilsæt hvidvin, fløde og væden fra tomaterne.
Lad sovsen småkoge nogle min.
Smag til med salt og peber og jævn evt sovsen.
Hæld sovsen i fadet oven på koteletterne.
Stil fadet i ovnen ved 200 G i ca 35-45 min.
Servere ris og et godt stk brød til.

Velbekomme ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar